Mustang eestä, Mustang takaa...
Ford Mustang GT 350 Fastback vuodelta -65 on sulavalinjainen poniauto. Auto on maalattu vuoden 1965 Shelbyn väreillä: Wimbledon white Guardsman blue -raidoilla. Konepellin scooppi jää hiukan piiloon raitojen alle. Takana raitojen keskellä on asiaan kuuluva koristeellinen polttoainesäiliön korkki. Pakoputken päät tulevat läpi takahiekkapellistä. Mustangin sivupeilit ovat pisaranmalliset.
Sisustus on musta. Erillisistä öljynpaine-, lataus- ja lämpömittareista on hyvä seurata moottorin tapahtumia. Päävirtakatkaisija on suositeltava varuste kaikissa harrasteautoissa, ja sellainen löytyy tästäkin Mustangista. Akku on sijoitettu harkitusti taakse tavaratilaan. Autoon on lisätty samanlaiset turvavyöt kuin vuoden -65 Shelbyn kilpa-autoissa käytettiin.
Kokoontumisajoja, näyttelyitä, cruisailuja
Cruisailu on mukavaa - ja vielä mukavampaa se on porukalla. Osallistummekin usein paikallisen autokerhon, Riihimäen Hot Rod Associationin, keskiviikkokokoontumisiin ja cruisingeihin sekä lähiseudun näyttelyihin ja tapahtumiin. Ford Mustang Owners Clubin paikallisia kokoontumisia on säännöllisesti, ja lisäksi kerho järjestää vuosittain ison valtakunnallisen Fun Run -tapahtuman. Fun Runeissa mekin olemme olleet useamman kerran mukana.
Usein cruisailut ovat vieneet myös Linnacruisingiin, Vääksyn mobilisti-iltaan, Urheiluautoilijat Vanajanlinnassa -tapahtumaan sekä muihin vastaaviin kokoontumisiin. Autonäyttelyissä käymme sekä autolla että ilman. Joitakin tapahtumia olemme olleet myös järjestämässä muiden autokerholaisten kanssa.
Remppaa, huoltoa ja laittoa
Vanhaa autoa ja silmäterää pitää myös huoltaa ja remontoida - unohtamatta sen pesua, vahausta ja pölyjen pyyhkimistä. Isommat remontit pyritään tekemään talvella ajokautta odotellessa. Joskus eteen tulee jotain yllättävää, ja auto on vietävä pajalle myös kesällä. Meidän aikanamme autoon on mm. uusittu kaikki sähköt originaalisarjoin, vaihdettu vaihdelaatikko ja rosteriputkisto, tehty alustan ja koteloiden täysi ruostesuojaus sekä uusittu koko auton maalaus pohjatöineen. 2022 tehtiin täysi koneremontti. Kone irrotettin ja avattiin, osat työstettiin ja paljon osia uusittiin. Projektin lopussa penkitetty teho on 420 hp - melko mukavasti, vaikka ratkaisuissa mentiin lähinnä käyttökestävyys edellä. Lisäksi on toki tehty paljon pienenpää huoltoa ja remonttia.
Radalla
Pääasiassa autollamme cruisaillaan leppoisasti - mitä nyt joskus vähän lähdetään liikkeelle hiukan vahvemmin kiihdyttäen. Muutaman kerran olemme käyneet Mussella Ahveniston radalla, ja pari kertaa olemme kokeilleet myös mielenkiintoista ja yllättävän koukuttavaa slalomia.
Vaatteet auton mukaan
Silloin tällöin tekee mieli pukeutua auton aikakauden mukaan. Vuoden '65 autoon sopii mukavasti niin 50-luvun loppupuolen kellohameet ja keilauspaidat kuin 60-luvun graafiset asut ja näyttävät kampaukset. Pääosin autoiluvaatteemme on sovitettu sini-valkoiseen autoon sopiviksi. Vanajanlinnassa olemme voittaneetkin Paras asu ja auto -kokonaisuus -kilpailun.