Meidän automme vaiheista

Tämän Mustang Fastback '65 GT 350:n toi Kaliforniasta Suomeen Nice Car -niminen yritys vuonna 1991. Auton viimeisen amerikkalaisen omistajan tiedot ovat tallessa, ja auto oli ollut heidän omistuksessaan vajaat kymmenen vuotta. Sen aikaisempaa auton historiaa ei tiedetä.

Nice Carilta auton osti tunnettu pudasjärveläinen autoharrastaja Markku Aintio, joka halusi muokata sen Shelby GT 350:n kaltaiseksi, ja hän tekikin ensimmäiset muutokset autoon. Aintio kuitenkin myi auton takaisin Nice Carille, josta sen osti oululainen Raimo Tirkkonen. Tirkkosen omistuksessa klooni-ideaa vietiin eteenpäin. Mustangiin ilmestyi GT 350 R-mallin keulapala ja 289 cid V8:a viritettiin ja stroukattiin, tuloksena 307 cid. Alkuperäinen taka-akseli vaihtui lukolliseen Fordin 9-tuumaiseen, jonka välitys oli 4,00:1. Alusta laskettiin korkeahkosta peruslähtökohdasta Shelbylle ominaiselle korkeudelle.

Auto siirtyi 2002 Minna Knuutiselle ja Esa Liikaselle, jotka jatkoivat auton laittoa. Tekniikkaan ei tarvinnut juuri puuttua, ainoastaan peränvälitystä muokattiin matka-ajoon sopivampaan, harvempaan 3,00:1 välitykseen. Kahden vuoden ajeluiden jälkeen auto siirtyi Sami Junnikkalalle. Sami jumppasi auton vaihdetun D4DE-moottorin kanssa varsin monipuolisesti; moottoriremontti tehtiin 2008, minkä jälkeen tehoiksi on dynottu hiukan yli 400 hevosvoimaa. Auton kehityssuunnaksi valittiin GT350S (katu-Shelby). Siksi mm. R-mallin nokka vaihdettiin pois. Sisustustakin uusittiin mm. vaihtamalla uudet nahkapenkit.

Meille auto tuli Samilta loppukesällä 2009. Autoa on vaalittu, ja sitä on myös käytetty paljon niin autokokoontumisissa kuin arkiajossa. Auton laittoa on jatkettu, ja siihen on uusittu originaalisarjoin kaikki sähköt, laitettu uusi C4-automaattilaatikko, hankittu rosteriputkisto ja lisäksi koko alusta on suojattu ja auto maalattu tutuilla vuoden '65 Shelby-väreillä. Lisäksi autoa on huollettu säännöllisesti Inkisen Tepon Tuumacidissä Riihimäellä.
 

Auton remonttikohteita vuosien kuluessa

  • 2016: pohjatyöt ja kokonaan uusi maalaus, uusia listoja, tiivisteitä ym.
  • 2015: etupyörän laakerit, pakoputkiin uudet vinotut holkit päähän
  • 2014: rosteriputkisto, renkaat (225/45, 235/45), alustan ja koteloiden täysi ruostesuojaus, vaihdelaatikon säätöä, bensapumppu ym. pientä
  • 2011-2013: virtalukko pohjineen, etupyörän laakerit, uusi vaihdelaatikko, uusi turbiini, suuttimia ja säätöjä...
  • 2010: kaikki auton sähköt uusittu orig. sarjoin
  • 2009: vaihdelaatikko remontoitu, turbiini, laturi ja autom. ryyppy, jarrut
  • ennen 2009: kone remontoitu ja porattu, uutta mm. AFR165/Holley 650dp/Performer RPM, 9" lukkoperä, 17" American Eagle vanteet uusin renkain (225/45, 235/45), hi-po kone, alusta jäykistetty, x-putkisto,...

Ford Mustangin historiaa

Mustangin historia alkoi jo vuonna 1962, kun Fordin varapääjohtaja, markkinoinnista vastaava Lee Iacocca päätti, että Ford tarvitsee uuden, edullisen urheiluautomallin. Ford Mustangin esittely 1964 loikin Yhdysvaltain henkilöautomarkkinoille täysin uuden poniauto-luokan. Mustang tuli markkinoille hardtop- ja convertible-versioina, fastback tuli myyntiin elokuussa 1965.


Shelby Mustangit

Shelby-automerkki on kilpa-ajaja Carroll Shelbyn perustama yhdysvaltalainen yhtiö. Alun perin Shelby perusti yhtiönsä kilpaillakseen autokilpailuissa. Hän valmisti mm. Le Mans -kisaa varten Shelby Daytona -kilpureita. Shelbyn seuraava saavutus oli brittiläisen AC-automerkin koriin rakennettu Shelby Cobra.

Shelbyn ehkä tunnetuimpia malleja olivat kuitenkin Fordin kanssa yhteistyössä valmistetut Shelby Mustangit. Ferrarin kieltäydyttyä Fordin ostotarjouksesta, yhtiö värväsi Shelbyn rakentamaan heille muskeliauton, jolla saisi "italialaisen itkemään" - lainaten Fordin mainotekstiä. Carroll Shelbyn pajalla alettiinkin 1965 kasata Mustangin 2+2:n koriin legendaarisia Shelby GT350-autoja eli ns. Shelby Mustangeja. Shelbylle toimitettiin tavallisia Fastback-korisia Mustangeja, jotka hän viritti ja maalasi tutuilla väreillä (valkoinen ja siniset raidat). Näillä putsattiin kilparatojen palkintopöytiä oikein urakalla. Mustangia sai ensimmäisinä vuosina vain GT350-versiona, mutta myöhemmin mallistoon lisättiin suurempitehoisempi GT500-versio.

Aidot Shelbyt ovat varsin kalliita keräilykohteita. Aitojen Shelbyjen lisäksi liikenteessä onkin replikoiksi tai tributeiksi kutsuttuja, itse rakennettuja ja varusteltuja Mustangeja.