Page 10 - Vuosikirja 2024-2025
P. 10

"Moro mitä kuuluu?"

KOULUVALMENTA JAN TERVEISET

Aikuisen huomio ja läsnäolo ovat ko-             Kukaan ei varmaan tällaisissa teksteissä
         feiinista ja sokerista poiketen asioi-  parjaa omaa kouluaan tai sen yhteishen-
         ta, joita nuoret eivät voi saada kos-   keä, joten minun on vaikea kirjallisesti alle-
kaan liikaa. Näitä tarjoamalla olen Norssin      viivata, kuinka hyvillä mielin kulunut vuosi
kouluvalmentajana pyrkinyt tukemaan              nuorten kanssa on sujunut. Yhteishenki on
oppilaiden hyvinvointia ja kouluun kiinnit-      meillä todella hyvä, sanoisinpa jopa, että
tymistä. Yläkoulun ongelmat ovat sellaisia,      selvästi keskimääräistä parempi!
että niistä kyllä selvitään, kun nuori vain
pyytää ja ottaa vastaan apua. Tässä on on-
nistuttu loistavasti ja usea oppilas onkin
kuluvana lukuvuonna päässyt nauttimaan
tsemppipalkintona Marin munkeista ja
muista onnistumisen hedelmistä.

Ongelmien ja murheiden ratkaisemisen
vastapainoksi kouluvalmentajan tehtäviin
kuuluu huolehtia, että koulussa olisi myös
joskus kivaa. Parhaat ideat ja tekemiset
ovat syntyneet nuorten omista aloitteista:
vanhempainyhdistyksen tuella hankimme
toivottuja uusia lautapelejä, maanantaisin
pyörii kännykkävapaa tietovisa ja kirjoi-
tushetkellä kisataan Norssin leuanveto-
mestaruudesta. Erityiskiitos koulumme
laitoshuoltaja Tuijalle, jonka lahjoittamana
saimme huippusuositun ja traagisesti ni-
metyn koronapöydän.

Iltapäivät ovat koululaisille riskialtista ai-
kaa, jolloin tylsyys tai huonot virikkeet
voivat ottaa vallan. Tylsiä iltapäiviä vastaan
olemme taistelleet onnistuneesti after
school -kerhossa, vanhempainyhdistyksen
tarjoamien keksien ja mehun voimin.

10 vuosikertomus 2024–2025 tamperen yliopiston normaalikoulu
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15