Page 5 - Vuosikirja 2024-2025
P. 5
In memoriam Anni Rahunen
Norssin kollegat haluavat tällä kir- pimällä halauksella. Annin viestit nen ihminen kuuluu kohdata. Anni
joituksella muistaa ja kunnioittaa pursusivat hellittelynimiä, sydä- toisteli jatkuvasti kuinka ihmisiä tu-
rakkaan ystävämme ja kollegam- miä ja yksisarvisia, eikä Anni ol- lee katsoa silmiin, hymyillä ja puhu-
me Anni Rahusen elämää (1977– lut muutenkaan erityisen kiinni tella nimellä, sillä näin “toinen tulee
2025). normistojen ikeessä. Anni halusi kuulluksi”. Aion kantaa näitä oppeja
aina auttaa – hän tarjosi aikaansa, mukanani tulevaisuuteen, johon
Anni Rahunen työskenteli Tampe- läsnäoloansa tai mitä vain tarvit- Anni ei valitettavasti koskaan pääse.
reen yliopiston normaalikoulussa tiin. Hän oli tärkeä myös opetus-
vuodesta 2013. Anni oli kielten harjoittelijoillensa. Hän inspiroi ja Anni oli aina positiivinen. Kerroin hä-
monitaituri ja opetti perusasteella jakoi erityisosaamistaan vuosien nelle vitsejä, jotka eivät ehkä olleet
ja lukiossa neljää eri kieltä: sak- aikana kymmenille tuleville opet- aina hassuja, mutta hän nauroi silti.
saa, ranskaa, englantia ja ruotsia. tajille. Anni ihaili monesti harjoit-
Anni oli rautainen ammattilainen telijoidensa luovuutta ja kokeiluja Annilla oli tapana sanoa “you are a
ja hänen opetustyylinsä oli hyvin sekä kannusti heitä aina parhaim- star”, enkä unohda sitä ikinä.
oppilaslähtöinen ja erityislaatui- paansa.
nen. Anni suhtautui työhönsä ja Anni moikkasi aina iloisesti käytävillä
elämään ylipäätään intohimolla – Anni oli kollega, ystävä ja opettaja, ja sai hymyn kasvoilleni. Jos minulla
Annilla oli harvoin vain yksi rauta jolle pystyi kertomaan asian kuin olisi ollut jotain huoli, olisin kerto-
tulessa; hän oli spontaani ja pyysi asian ja saamaan sille ymmärrystä nut ne ehdottomasti Annille. Hänen
usein meitä kollegoita mukaan eri- ja tukea. Keväällä 2025 Anni oli luonteensa huokui luottavaisuutta,
laisiin menoihin. hyvin täynnä elämää – hän oli tyy- avoimuutta ja aurinkoisuutta.
tyväinen työtehtäviinsä ja nautti
Annilla oli myös erityistaito elää oppilaistaan ja harjoittelijoistaan. Anni oli iloinen ja ystävällinen ihmi-
hetkissä ja huomata aina pieni- Anni oli monessa mukana, muun nen. Joka kerta kun hän moikkasi,
kin hyvä, eikä hän jättänyt sitä muassa improvisaatioteatteriryh- hän hymyili ja katsoi silmiin. Tun-
kertomatta: Anni oli positiivisen mänsä näytöksissä, ja Annin ystä- neillaan hän halusi kuulla oppilaiden
pedagogiikan ilmentymä. Annille väpiiri oli ja on maailmanlaajuinen. mielipiteen ja tietää miten he voivat.
tärkeää oli kohtaaminen, ja hän Viesti kaiken äkillisestä päättymi- Hän kannusti myös meitä oppilai-
otti kollegansa ja oppilaansa aina sestä oli hyvin shokeeraava ja py- taan kysymään toisiltamme ”mitä
huomioon. Anni kohtasi kaikki säyttävä. Siinä missä hetki sitten kuuluu” ja huolehtimaan toisistam-
hymyllä, tervehdyksellä, iloisella oli niin paljon elämää, oli yhtäkkiä me. Anni halusi, että kohtelemme
vilkutuksella tai usein myös läm- hiljaista. toisia ihmisiä hyvin. Tunneilla Annille
tärkeää oli opettaa meille sanojen
Tällaisella tekstillä on mahdoton- ääntämistä. Mieleeni onkin jäänyt
ta tavoittaa sitä kaikkea mitä Anni hyvin kaikki ääntämisnopeuskilpai-
oli – sillä hän aidosti oli niin paljon. lut, joissa piti lukea virke mahdolli-
Aukko, joka Annista jää sydämiim- simman hyvällä saksan lausumisella
me ja työyhteisöömme, on valtava. mahdollisimman nopeasti omaa pa-
Mutta toki sydämen muotoinen. ria vastaan.
Kiitos Anni kaikesta. Annin energia oli ja on kuin aurinko,
joka valaisee synkimpinäkin päivinä.
Oppilaiden muistoja Annista: Uskon, että Annin jättämä jälki sy-
dämiimme on täynnä rakkautta ja
Anni oli yksi kauneimmista sieluista uskoa hyvään. Anni jos joku tsemp-
kenet tiesin. Anni opetti englannin pasi kaikessa ja välitti aidosti oppi-
lisäksi ihmisille elämässä tärkeimpiä laistaan. Annin positiivisuus oli sa-
asioita, eli tunnetaitoja ja miten toi- noinkuvailematonta. En halua sanoa
hyvästi, vaan kiitos, iso kiitos Anni.
5tamperen yliopiston normaalikoulu vuosikertomus 2024–2025

