Page 36 - Vuosikirja 2024-2025
P. 36
Lukion lukuvuosi on jälleen huomaaminen ei maksa mitään. jatko-opintoihin siirtymistä ja
lopuillaan ja on aika kiittää Tässä jokaisen panos on olen- hyvinvointia.
koko lukioyhteisöä opis- nainen.
kelijoita ja kotiväkeä, opettajia, Opetushallitus on myöntänyt
henkilökuntaa ja yhteistyökump- Oppiminen on keskeistä koulus- tukea lukiomme oppimisen tuen
paneita lukuvuoden aikana teh- sa ja työelämässä. Lukuvuoden hankkeeseen. Keskeinen tavoit-
dystä työstä ja antoisista kohtaa- varrella oppitunneilla tapahtuu teemme on lukiolaisten opin-
misista arjessa ja juhlassa. Olen valtavasti oppimista ja uuden toihin kiinnittymisen vahvista-
kiitollinen, että saan työskennellä oivaltamista, varmasti myös minen, oppimis-, sinnikkyys- ja
juuri näiden ihmisten kanssa yh- tuskastumisen hetkiä, joista hyvinvointitaitojen kehittäminen
teisten tavoitteiden eteen. päästään yhdessä yli. Lukuvuo- sekä ylikuormittumisriskin vä-
hentäminen. Kehitämme myös
L u kuv uo s i erilaisia keinoja käyttää kieli-
2024–2025 luk iolla malleja kriittisen ajattelun, ar-
gumentoinnin ja oppimisen tu-
kivälineenä. Vahvistamme myös
valmiuksiamme tunnistaa opis-
kelijoiden tuen tarpeita varhai-
sessa vaiheessa ja reagoida no-
peasti.
LUKION REHTORIN TERVEHDYS Opiskeluhyvinvoinnin kehittä-
mistyö tulee etenkin ensi syksyn
AULIKKI LEISKU-JOHANSSON, LUKION REHTORI, MA. myötä näkymään opettajakun-
tamme ja oman tiedekuntamme
Yksi lukiomme keskeisistä ar- den varrella olemme saaneet StudyWell-tutkimusyhteistyö-
voista on vastuullisuus, joka kiinnostavia vierailijoita lukiolle pilotissa. Olen ilahtunut tästä
tulee ymmärtää laajasti. Jokai- ja toisaalta on ollut valtavasti tutkimusyhteistyöstä lukion ja
sella meistä on myös vastuu kiinnostavia ja antoisia opinto- kasvatustieteen välillä. Tutki-
yhteisömme jäsenten hyvin- retkiä ja vierailukäyntejä. Näistä musperustaisesti tiedämme, että
voinnista. Arvostavat arjen ja voi lukea tarkemmin vuosiker- hyvinvointi tarttuu pedagogis-
juhlan kohtaamiset ovat mer- tomuksesta ja lukion sosiaali- sa prosesseissa. On hienoa olla
kittäviä meille kaikille. Kun sesta mediasta kuvien kera. osallisena opiskeluhyvinvoinnin
tervehdimme toisiamme käytä- tutkimukseen perustuvassa ke-
vällä kohdatessamme tai vaik- Kuluvan lukuvuoden aikana lu- hittämistyössä.
kapa yliopiston kampusalueella kiolakiin on tullut useita uudis-
kulkiessamme, osoitamme, että tuksia. Esimerkiksi oppimisen Tästä on hyvä jatkaa elokuussa
olemme huomanneet toisem- tuen lakimuutos astuu voimaan lukion kehittämistyötä. Sitä en-
me. Kokemus siitä, että tulee 1.8.2025. Uuden lain tavoitteena nen toivotan jokaiselle oikein
kohdatuksi ja huomatuksi, lisää on vahvistaa opiskelijan oikeutta hyvää kesää, leppeitä kesätuulia
yhteisöllisyyden, osallisuuden tukiopetukseen ja erityisope- ja sopivasti auringon lämpöä.
ja merkityksellisyyden tunnet- tukseen. Tukitoimilla tarkoite-
ta. Se auttaa meitä jaksamaan taan aineenopettajan antamaa Aulikki Leisku-Johansson,
kouluvuoden huipuissa ja las- tukiopetusta, aineenopettajan ma. lukion rehtori
kuissa. Tutkimusperustaisesti ja erityisopettajan antamaa
tiedetään, että kouluissa on opetusta sekä erityisopettajan,
tärkeää satsata laadukkaaseen opinto-ohjaajan ja muun henki-
vuorovaikutusosaamiseen, sen löstön antamaa tukea. Tukitoi-
määrään ja laatuun. Tervehti- milla edistetään opiskelijan op-
minen ja toisen hyväntahtoinen pimista, osaamisen osoittamista,
36 vuosikertomus 2024–2025 tamperen yliopiston normaalikoulu

