Page 36 - Vuosikirja 2024-2025
P. 36

Lukion lukuvuosi on jälleen           huomaaminen ei maksa mitään.         jatko-opintoihin siirtymistä ja
      lopuillaan ja on aika kiittää   Tässä jokaisen panos on olen-        hyvinvointia.
      koko lukioyhteisöä opis-        nainen.
 kelijoita ja kotiväkeä, opettajia,                                        Opetushallitus on myöntänyt
 henkilökuntaa ja yhteistyökump-      Oppiminen on keskeistä koulus-       tukea lukiomme oppimisen tuen
 paneita lukuvuoden aikana teh-       sa ja työelämässä. Lukuvuoden        hankkeeseen. Keskeinen tavoit-
 dystä työstä ja antoisista kohtaa-   varrella oppitunneilla tapahtuu      teemme on lukiolaisten opin-
 misista arjessa ja juhlassa. Olen    valtavasti oppimista ja uuden        toihin kiinnittymisen vahvista-
 kiitollinen, että saan työskennellä  oivaltamista, varmasti myös          minen, oppimis-, sinnikkyys- ja
 juuri näiden ihmisten kanssa yh-     tuskastumisen hetkiä, joista         hyvinvointitaitojen kehittäminen
 teisten tavoitteiden eteen.          päästään yhdessä yli. Lukuvuo-       sekä ylikuormittumisriskin vä-
                                                                           hentäminen. Kehitämme myös
L u kuv uo s i                                                             erilaisia keinoja käyttää kieli-
2024–2025 luk iolla                                                        malleja kriittisen ajattelun, ar-
                                                                           gumentoinnin ja oppimisen tu-
                                                                           kivälineenä. Vahvistamme myös
                                                                           valmiuksiamme tunnistaa opis-
                                                                           kelijoiden tuen tarpeita varhai-
                                                                           sessa vaiheessa ja reagoida no-
                                                                           peasti.

LUKION REHTORIN TERVEHDYS                                                  Opiskeluhyvinvoinnin kehittä-
                                                                           mistyö tulee etenkin ensi syksyn
AULIKKI LEISKU-JOHANSSON, LUKION REHTORI, MA.                              myötä näkymään opettajakun-
                                                                           tamme ja oman tiedekuntamme
Yksi lukiomme keskeisistä ar-         den varrella olemme saaneet          StudyWell-tutkimusyhteistyö-
voista on vastuullisuus, joka         kiinnostavia vierailijoita lukiolle  pilotissa. Olen ilahtunut tästä
tulee ymmärtää laajasti. Jokai-       ja toisaalta on ollut valtavasti     tutkimusyhteistyöstä lukion ja
sella meistä on myös vastuu           kiinnostavia ja antoisia opinto-     kasvatustieteen välillä. Tutki-
yhteisömme jäsenten hyvin-            retkiä ja vierailukäyntejä. Näistä   musperustaisesti tiedämme, että
voinnista. Arvostavat arjen ja        voi lukea tarkemmin vuosiker-        hyvinvointi tarttuu pedagogis-
juhlan kohtaamiset ovat mer-          tomuksesta ja lukion sosiaali-       sa prosesseissa. On hienoa olla
kittäviä meille kaikille. Kun         sesta mediasta kuvien kera.          osallisena opiskeluhyvinvoinnin
tervehdimme toisiamme käytä-                                               tutkimukseen perustuvassa ke-
vällä kohdatessamme tai vaik-         Kuluvan lukuvuoden aikana lu-        hittämistyössä.
kapa yliopiston kampusalueella        kiolakiin on tullut useita uudis-
kulkiessamme, osoitamme, että         tuksia. Esimerkiksi oppimisen        Tästä on hyvä jatkaa elokuussa
olemme huomanneet toisem-             tuen lakimuutos astuu voimaan        lukion kehittämistyötä. Sitä en-
me. Kokemus siitä, että tulee         1.8.2025. Uuden lain tavoitteena     nen toivotan jokaiselle oikein
kohdatuksi ja huomatuksi, lisää       on vahvistaa opiskelijan oikeutta    hyvää kesää, leppeitä kesätuulia
yhteisöllisyyden, osallisuuden        tukiopetukseen ja erityisope-        ja sopivasti auringon lämpöä.
ja merkityksellisyyden tunnet-        tukseen. Tukitoimilla tarkoite-
ta. Se auttaa meitä jaksamaan         taan aineenopettajan antamaa                    Aulikki Leisku-Johansson,
kouluvuoden huipuissa ja las-         tukiopetusta, aineenopettajan                             ma. lukion rehtori
kuissa. Tutkimusperustaisesti         ja erityisopettajan antamaa
tiedetään, että kouluissa on          opetusta sekä erityisopettajan,
tärkeää satsata laadukkaaseen         opinto-ohjaajan ja muun henki-
vuorovaikutusosaamiseen, sen          löstön antamaa tukea. Tukitoi-
määrään ja laatuun. Tervehti-         milla edistetään opiskelijan op-
minen ja toisen hyväntahtoinen        pimista, osaamisen osoittamista,

36 vuosikertomus 2024–2025 tamperen yliopiston normaalikoulu
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41