Page 24 - Vuosikirja 2024-2025
P. 24
Sanata idetyöpa joista
iloa ja va ihtelua
koulun arkeen
Sanataideohjaaja Pia Krutsin on ku- Krutsinin suunnittelemissa ja ohjaamissa
luvana vuonna tullut tutuksi use- sanataidetyöpajoissa on kirjoitettu omia,
ammalle perusopetuksen ryhmälle. luovia tekstejä ja tutustuttu erilaisiin ta-
Krutsinin vierailut ovat osa Sanataide- poihin ideoida ja tuottaa tekstejä myös
yhdistys Yöstäjän Lukutaitounelmia-han- yhdessä. Kaikki osallistuvat luokat ovat
ketta, joka on kestänyt koulullamme myös itse päässeet ideoimaan, millaisia
koko lukuvuoden. Hankkeen tarkoituk- juttuja sanataidetunneilla kirjoitetaan.
sena on tukea oppilaiden luku- ja kirjoi-
tustaitoa luovin ja yhteisöllisin tavoin. Koulumme aulakirjastossa onkin kevään
mittaan ollut esillä iloisenkirjava joukko
erilaisia tekstejä: Kaikki koulumme eka-
luokkalaiset saivat kokeilla, millaista on
suunnitella kirjan kansi kuvineen ja taka-
kansiteksteineen.
3C-luokka valitsi suosikkigenrekseen fan-
tasian. Luokan projektin lopputuloksena
syntyi 28 erilaista saarta sisältävä Suu-
risaaristo: Kuviteltujen saarten kartasto,
jonka esikuvana toimi muun muassa Huw
Lewis-Jonesin kokoama teos Archipelago:
An Atlas of Imagined Islands.
3A, 3B, 4B ja 4C innostuivat kaikki kau-
husta. Lopputuloksena syntyi kammot-
tavan saunakaupungin uutislehti (3A),
käsikirja erään kauhuhotellin oudoista
olennoista (3B), vertahyytävän huvipuis-
ton opaskirja (4C) sekä tietoteos kauhu-
koulusta(4B).
6C-luokkalaiset halusivat harjoitella sa-
nataidetyöpajoissaan käsikirjoittamista.
He saivatkin tuotettua työpajojen aikana
neljä kuunnelmaa ja yhden lyhytelokuvan,
joissa yhdisteltiin huumoria ja dekkarin
keinoja.
8B-luokan oppilaiden teksteille yhteistä on
miljöö eli tapahtumapaikka, Kehä 5 –niminen
24 vuosikertomus 2024–2025 tamperen yliopiston normaalikoulu

