Page 25 - Vuosikirja 2024-2025
P. 25
sumuinen, hämärä ja vaarallinen esikaupunki. Luon-
nollisesti tällaiseen miljööhön sijoittuvat novellit,
sarjakuvat ja päiväkirjakatkelmat keskittyvät jonkin
rikoksen suunnitteluun, toteuttamiseen tai selvitte-
lyyn.
9A-luokan sanataidetunnit limittyivät kirjallisuush-
istorian opiskeluun. Tunneilla kirjoitettiin pienryh-
missä muun muassa kansallisromantiikkaa henkivä
runo, jonka jokaisessa säkeistössä sai käyttää vain
yhtä vokaalia esimerkiksi seuraavasti: Avara ranta
salaa kalaa tai Vene etenee veteen. Kansallisroman-
tiikan klassikot, kuten Varpunen jouluaamuna ja Ora-
van laulu, taas taipuivat realistisempaan muotoon
päällekirjoittamisen keinoin.
Oppilailta kerättiin sanataidetunneilta palautetta, ja
esimerkiksi 9A-luokkalaiset pitivät sanataidetunteja
kivana ja tervetulleena vaihteluna tavalliseen ja jos-
kus tylsäänkin koulupäivään.
Sanataidetuntien lisäksi Lukutaitounelmia-hankkee-
seen kuului kysely, jolla kartoitettiin oppilaiden aja-
tuksia luku- ja kirjoittamisharrastuksesta. Kyselyn
perusteella lapset ja nuoret toivovat aikuisilta lisää
lukemaan kannustamista ja kirjojen suosittelemista
sekä kouluun lisää luovaa kirjoittamista. Kouluun
toivotaan myös enemmän erilaisia lukemiseen so-
veltuvia paikkoja, erityisesti rauhallisia ja viihtyisiä
tiloja, jotka auttavat keskittymään.
25tamperen yliopiston normaalikoulu vuosikertomus 2024–2025

