Page 26 - Vuosikirja 2024-2025
P. 26

Liikkuva koulu

Luokat 1–2                            mistottumuksissa huomanneet,            Toinen tapa, jolla Liikkuva koulu
                                      jotta tilannetta voitaisiin paran-      -kehittämisryhmä on edistänyt
Välkkäri-toiminta liikuttaa väli-     taa. Havaittiin, että normaalikou-      lasten ja nuorten aktiivista elä-
tunneilla alkuopetuksen oppilai-      lulaisissa on välituntisin paljon       mäntapaa, on ollut erinäiset tem-
ta. Innokkaat 5.- ja 6.-luokkalaiset  innokkaita jalkapallon ja koripal-      paukset. Näitä ovat olleet syksyn
osallistuivat syksyllä välkkäri-      lon pelaajia, joiden tarpeisiin on      luokkakohtaiset ja kevään koko
koulutukseen ja järjestävät nyt       vastattu isoin pelikentin, hienoin      koulun pyöräilyhaasteet, joiden
liikunnallisia leikkejä ja pelejä     kaukaloin sekä luokkakohtaisin          tarkoituksena on ollut lisätä hyö-
alkuopetuksen oppilaiden iloksi.      palloin. Oppilaista kuitenkin suuri     tyliikuntaa. Lasten oikeuksien
Olemme myös hankkineet van-           joukko viettää välituntinsa istus-      päivänä järjestettiin Kummit ry:n
hempainyhdistyksen tuella lisää       tuskellen syrjässä peleistä, sillä      tanssihaaste, jossa yhdessä liik-
välineitä välituntiliikunnan mah-     ne eivät heitä kiinnosta. Tälle jou-    kumisen ilon lisäksi jaettiin tietoa
dollistamiseksi. Viimeksi saimme      kolle haluttiin tarjota välituntisin    nuorten mielenterveydestä ja
hankittua kymmenen keppihe-           vaihtoehtoista liikunnallista teke-     sen edistämisestä. Lisäksi joulu-
vosta vauhdittamaan pikkukoulu-       mistä, joka ei kuitenkaan sisältäisi    na osallistuttiin luokkakohtaisesti
laisten välitunteja.                  riehakasta ja kilpailuhenkistä pal-     Liikkuvan koulun jouluseikkai-
                                      loilua. Tästä syntyi ”Viikon välk-      luun, jonka pyrkimyksenä oli lisä-
Luokat 3–6                            käleikki”, joka on julkaistu koulun     tä liikuntaa tavallisiin oppituntei-
                                      infonäytöille viikoittain Liikkuvan     hin. Huhtikuussa lumien sulettua
Lukuvuoden alussa YS-ajalla jär-      koulun värein ja logoin varuste-        haluttiin lisätä vauhtia välitunti-
jestettiin kehittämisryhmien pi-      tulla dialla. Viikon välkkäleikillä on  peleihin luokkien pallojen pump-
tämiä pajoja. Liikkuva koulu -pa-     haluttu kannustaa erityisesti ala-      paamisvälitunneilla.
jassa kartoitettiin haasteita, joita  koulun oppilaita leikkimään ja sen
opettajat ovat oppilaiden liikku-     myötä voimaan sekä jaksamaan
                                      paremmin.

                                                                              Yläkoulussa hyvinvointia ja
                                                                              yhteisöllisyyttä liikkumalla

                                                                              Yläkoulussa Liikkuva koulu -toi-
                                                                              minta on ollut aktiivisesti läs-
                                                                              nä koulun arjessa. Toiminta on
                                                                              kohdistunut erityisesti aktiivi-

26 vuosikertomus 2024–2025 tamperen yliopiston normaalikoulu
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31