Page 26 - Vuosikirja 2024-2025
P. 26
Liikkuva koulu
Luokat 1–2 mistottumuksissa huomanneet, Toinen tapa, jolla Liikkuva koulu
jotta tilannetta voitaisiin paran- -kehittämisryhmä on edistänyt
Välkkäri-toiminta liikuttaa väli- taa. Havaittiin, että normaalikou- lasten ja nuorten aktiivista elä-
tunneilla alkuopetuksen oppilai- lulaisissa on välituntisin paljon mäntapaa, on ollut erinäiset tem-
ta. Innokkaat 5.- ja 6.-luokkalaiset innokkaita jalkapallon ja koripal- paukset. Näitä ovat olleet syksyn
osallistuivat syksyllä välkkäri- lon pelaajia, joiden tarpeisiin on luokkakohtaiset ja kevään koko
koulutukseen ja järjestävät nyt vastattu isoin pelikentin, hienoin koulun pyöräilyhaasteet, joiden
liikunnallisia leikkejä ja pelejä kaukaloin sekä luokkakohtaisin tarkoituksena on ollut lisätä hyö-
alkuopetuksen oppilaiden iloksi. palloin. Oppilaista kuitenkin suuri tyliikuntaa. Lasten oikeuksien
Olemme myös hankkineet van- joukko viettää välituntinsa istus- päivänä järjestettiin Kummit ry:n
hempainyhdistyksen tuella lisää tuskellen syrjässä peleistä, sillä tanssihaaste, jossa yhdessä liik-
välineitä välituntiliikunnan mah- ne eivät heitä kiinnosta. Tälle jou- kumisen ilon lisäksi jaettiin tietoa
dollistamiseksi. Viimeksi saimme kolle haluttiin tarjota välituntisin nuorten mielenterveydestä ja
hankittua kymmenen keppihe- vaihtoehtoista liikunnallista teke- sen edistämisestä. Lisäksi joulu-
vosta vauhdittamaan pikkukoulu- mistä, joka ei kuitenkaan sisältäisi na osallistuttiin luokkakohtaisesti
laisten välitunteja. riehakasta ja kilpailuhenkistä pal- Liikkuvan koulun jouluseikkai-
loilua. Tästä syntyi ”Viikon välk- luun, jonka pyrkimyksenä oli lisä-
Luokat 3–6 käleikki”, joka on julkaistu koulun tä liikuntaa tavallisiin oppituntei-
infonäytöille viikoittain Liikkuvan hin. Huhtikuussa lumien sulettua
Lukuvuoden alussa YS-ajalla jär- koulun värein ja logoin varuste- haluttiin lisätä vauhtia välitunti-
jestettiin kehittämisryhmien pi- tulla dialla. Viikon välkkäleikillä on peleihin luokkien pallojen pump-
tämiä pajoja. Liikkuva koulu -pa- haluttu kannustaa erityisesti ala- paamisvälitunneilla.
jassa kartoitettiin haasteita, joita koulun oppilaita leikkimään ja sen
opettajat ovat oppilaiden liikku- myötä voimaan sekä jaksamaan
paremmin.
Yläkoulussa hyvinvointia ja
yhteisöllisyyttä liikkumalla
Yläkoulussa Liikkuva koulu -toi-
minta on ollut aktiivisesti läs-
nä koulun arjessa. Toiminta on
kohdistunut erityisesti aktiivi-
26 vuosikertomus 2024–2025 tamperen yliopiston normaalikoulu

